Displayport 2.1 har ett kabelproblem

Permalänk
Melding Plague

Displayport 2.1 har ett kabelproblem

De utlovade hastigheterna, och därmed stödet för snabba skärmar, fungerar bara med korta kablar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

’Fråga efter funktion inte version!’

Tråkigt att samma sak ska hända även för denna standard

Permalänk
Medlem

Om det ska satsas på kabel före allt kan väl alla likväl köra med USB C & Thunderbolt.

Funktionen har ju halvt glömts bort här…

Permalänk
Medlem

Finns inget som heter 2.1 kabel. Varför försvann laxpudding 😭

Permalänk
Hedersmedlem

Originalkälla (källan till all info hos Tom's Hardware) är Monitors Unboxed.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

i mean då är det väl bara att ha datorn på skrivbordet då lol.
mini itx är bättre än ATX ändå

Permalänk
Medlem

Aktiva kablar skall inte kosta för mycket, sett vad priset på skärmar och grafikkort för att nyttja det kommer att vara så kommer priset på aktiv kabel inte vara något större problem.

Permalänk
Medlem

Har noll koll på kablar så fråga: om längden på kabeln är ett problem, varför använder man inte fiber?
Jag förstår att omvandlingen kommer att kosta. Ev. extra fördröjning för detta också(?). Men alternativet nu är ju att det inte funkar alls.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Har noll koll på kablar så fråga: om längden på kabeln är ett problem, varför använder man inte fiber?
Jag förstår att omvandlingen kommer att kosta. Ev. extra fördröjning för detta också(?). Men alternativet nu är ju att det inte funkar alls.

Görs redan, optiska kablar är ganska vanliga när det kommer till displayport och hdmi, men är mer komplicerade lösningar som kostar mer, och när det kommer till standarden så behöver den täcka hela spektrumet =p

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Har noll koll på kablar så fråga: om längden på kabeln är ett problem, varför använder man inte fiber?
Jag förstår att omvandlingen kommer att kosta. Ev. extra fördröjning för detta också(?). Men alternativet nu är ju att det inte funkar alls.

AOC = Active Opical Cable
Detta finns och är vanligt åtminstone för längre HDMI-kablar med full bandbredd. Borde redan finnas eller vara en tidsfråga innan det kommer även för DP. Men de kostar ju mer än dubbla per meter, säkert därför man hellre hittar andra vägar

Permalänk
Bildexpert 📺

Om jag ska promota mig själv har jag skrivit sedan ett par år i forumet skrivit om kabelcertifieringarna DP40 och DP80 och kravet på kort kablarna, samt problematiken med att detta kommer bli nästa versionsförvirring. Fast det är klart, allt sådant försvinner i den ständiga mängden inlägg...

Tänkte jag skulle länka till något jag skrivit tidigare, men inte helt lätt att hitta bland 17 000 foruminlägg. Så jag sökte på "DP40" respektive "DP80" vilket är termer jag nämnt många gånger. Det blir med Sweclockers sorgliga sökfunktion typ noll till två träffar.

Nu finns förvisso google även om den också kör sitt egna sorts kaos på sökträffarna. Denna tråd om Asus 32-tums 4K/240-skärm och bristen på källor och kretsar som klarar rätt brandbredd: #20159104

Tråd om att RTX 4090 inte räcker till: #20199987

Hur som helst, situationen i punktformer:
Det är inte längre lönt att tala om "DP 2.1" utan man måste särskilja på DP40- och DP80-certifiering för kablar samt bandbredderna UHBR10, UHBR13,5 samt UHBR20 för nominell bandbredd hos både GPU och hos skärmen. Siffran är per kanal och med 4 kanaler/lanes alltså 40, 54 respektive 80 Gbps.

Så sluta fråga efter version, börja fråga efter funktion.

• Tyvärr finns ingen riktigt av konsumenten verifierbar certifiering som med HDMI Ultra High Speed utan man måste lita på försäljarna att DP40/DP80-kablarna verkligen är certifierade. Eller i alla fall försöka finna exakt kabel på VESA:s hemsida: https://www.displayport.org/product-category/cables-adaptors/

• Räkna med att DSC, Display Stream Compression, är normen framöver. Framför allt hos skärmarna. Kompressionen är fix, verkar vara 0,25x bandbredden, vilket har effekten...

• ...att DSC gör att man kommer undan med "gamla" HBR3-bandbredden, aka "DP1.4" på in princip allt (likt 4K/240) eftersom HBR3/DP1.4 fungerar med miljoner existerande GPU:er i bruk. Så räkna med HBR3/DP1.4 med DSC som normen i många år framåt förutom hos de extremaste skärmarna.

DP80-kablar måste vara korta (runt metern) om de ska vara passiva kopparkablar. Lösningen för framtiden som nämnts är inbyggd kabel i skärmen (nej tack!), elektriskt aktiva kablar och optiskt aktiva kablar (säkrast men dyrast). Fast DP80/UHBR20 är fortfarande ett framtida problem. Kretsarna finns ännu inte i mängder i någon ände, vare sig i GPU eller skärm.

• Det tar flera år att gå från specifikation till faktiskt hårdvara. HBR3-bandbredd beskrevs i DP1.3-specen redan september 2014 men det dröjde till sommaren 2018 innan en skärm (Asus PG27UQ) som använde HBR3 faktiskt kom. Historien tenderar att upprepa sig.

Permalänk
Medlem

Jag kanske är bakfull men får inte ihop det andra stycket. Om maxlängd för kabeln är 1.2m och de flesta kablarna är 0.8-1m borde det inte vara väl inom marginalen?

Permalänk
Medlem

Vilka stolpskott trodde att kablar med max längd på 1,2 meter var en bra ide? 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Jag kanske är bakfull men får inte ihop det andra stycket. Om maxlängd för kabeln är 1.2m och de flesta kablarna är 0.8-1m borde det inte vara väl inom marginalen?

Jo fast problemet är att många har längre än 1.2m mellan skärm och pc

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Jag kanske är bakfull men får inte ihop det andra stycket. Om maxlängd för kabeln är 1.2m och de flesta kablarna är 0.8-1m borde det inte vara väl inom marginalen?

Det problem som artikeln vill åt i det sammanhanget är vad jag förstår att 0.8-1m är "för kort", inte att de inte fungerar (givet att det är en lämplig kabel då).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Jag kanske är bakfull men får inte ihop det andra stycket. Om maxlängd för kabeln är 1.2m och de flesta kablarna är 0.8-1m borde det inte vara väl inom marginalen?

Misstänker att det betyder att specifikationen säger att maxlängden är 1.2m men att i praktiken är de kablar som säljs (med den specifikationen) lite kortare än så. Det syftade alltså inte på vilken längd folk generellt använder, oavsett specifikation

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av s0sdaf:

Misstänker att det betyder att specifikationen säger att maxlängden är 1.2m men att i praktiken är de kablar som säljs (med den specifikationen) lite kortare än så. Det syftade alltså inte på vilken längd folk generellt använder, oavsett specifikation

Nja, 1.2 m är det längsta som finns än så länge. Längre är tillåtna så länge som de möter de elektriska kraven, vilket är väldigt svårt i 80 Gbps. Därav behovet av aktiva kablar.
Passiva kablar som är lite längre än 1.2 m som fungerar bra lär väl komma, men också kosta en del.

Men det är ju värt att tänka på att UHBR20 (det som krävs för 4K 240 Hz) ändå bara finns på AMDs Radeon Pro-kort, så detta är ju inget problem för snittpersonen än så länge.
Varken RTX 4000 eller RX 7000-serierna klarar av de här hastigheterna oavsett kabel.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Dvorak96:

i mean då är det väl bara att ha datorn på skrivbordet då lol.
mini itx är bättre än ATX ändå

Har argumenterat för (och själv haft) ITX i åratal, och har datorn precis intill skärmen på skrivbordet. Men

  1. det ska man inte behöva, och

  2. 1,2 meter är inte alls garanterat att räcka om man har skärmen på en arm (för att inte tala om 0,8–1 m, som artikeln nämner).

Så nej, artikelns poäng kan inte avfärdas med att det ”bara är att ha datorn på skrivbordet då lol”.

Däremot tänker jag mig att det inte gör så mycket om det behövs en dyrare optisk kabel när man ändå redan lagt typ 20 000:- på skärmen och förmodligen minst lika mycket på datorn.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Har argumenterat för (och själv haft) ITX i åratal, och har datorn precis intill skärmen på skrivbordet. Men

  1. det ska man inte behöva, och

  2. 1,2 meter är inte alls garanterat att räcka om man har skärmen på en arm (för att inte tala om 0,8–1 m, som artikeln nämner).

Så nej, artikelns poäng kan inte avfärdas med att det ”bara är att ha datorn på skrivbordet då lol”.

Däremot tänker jag mig att det inte gör så mycket om det behövs en dyrare optisk kabel när man ändå redan lagt typ 20 000:- på skärmen och förmodligen minst lika mycket på datorn.

Problemet blir ju dessutom i så här korta kablar, att även om du har datorn på skrivbordet, så räcker inte en kabel till en setup med 2 skärmar tex, om du vill ha datorn på sidan av skärmarna.
Länden till den andra skärmen blir för långt bort.
Så antingen måste du har datorn precis intill skärmens ram, eller ställa den bakom skärmarna.

Så även om man är ITX och dator på skrivbordet fantast, så är dom här längderna extremt korta ändå.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av A1200:

Vilka stolpskott trodde att kablar med max längd på 1,2 meter var en bra ide? 🤔

Det är ju ingen som trott detta, det är en teknisk begränsning.
Du får investera i en aktiv kabel, det är ju detta hela nyheten/ tråden handlar om...?..

Permalänk
Expertgissare

0.8-1m kabel är kort, man får går tillbaka till som man hade det förr med datorn under skärmen, tänk vilka snabba korta kablar man skulle kunna ha då

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

’Fråga efter funktion inte version!’

Tråkigt att samma sak ska hända även för denna standard

Ja det är lite frustrerande att man ska behöva läsa igenom specifikationerna för att leta reda på om "funktion x" stöds... istället för att bara kolla vilken version av DP/HDMI det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Fast DP80/UHBR20 är fortfarande ett framtida problem. Kretsarna finns ännu inte i mängder i någon ände, vare sig i GPU eller skärm.

Sant, 2023 och åtminstone första halvan av 2024 så är UHBR 20 ungefär lika vanligt som enhörningar.

Skrivet av Thomas:

Men det är ju värt att tänka på att UHBR20 (det som krävs för 4K 240 Hz) ändå bara finns på AMDs Radeon Pro-kort, så detta är ju inget problem för snittpersonen än så länge.
Varken RTX 4000 eller RX 7000-serierna klarar av de här hastigheterna oavsett kabel.

Sant.
Men man kan ju ha en förhoppning om att någon vill släppa något bättre/nyare än Ada Lovelace/RTX 4000, RDNA 3/Radeon RX 7000 och Arc Alcemist.

Att någon försöker sälja något nyare under 2025.

För de som har mer än 6-12 månader kvar att leva så kan det fortfarande påverka.

Permalänk
Skrivet av A1200:

Vilka stolpskott trodde att kablar med max längd på 1,2 meter var en bra ide? 🤔

Finns ju risk att det skadar både kablarna och portarna om de måste böjas när de sträckas för att koppla det till datorn och monitorn. De måste i princip stå bredvid varandra. Funkar visserligen till HTPC då de står nära varandra men att ha datorn på golvet eller likande blir svårt.

Permalänk
Medlem

2.1? dem kan väl börja med att ge oss 2.0 på deras super-ultra-gaming-skärmar där dem fortf. släpps med 1.4 DSC skräp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dvorak96:

i mean då är det väl bara att ha datorn på skrivbordet då lol.
mini itx är bättre än ATX ändå

Beror helt på VAD datorn ska innehålla.
mITX är bra många gånger men inte bäst på alla fronter.

om du köper ett 4090 och ett itx mobo så installerar du inte grafikkortet i en pc - du installerar pc:n på grafikkortet

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jagers:

2.1? dem kan väl börja med att ge oss 2.0 på deras super-ultra-gaming-skärmar där dem fortf. släpps med 1.4 DSC skräp

Det är i stort sett samma sak från ett konsumentperspektiv. 2.1 och 2.0 har samma hastigheter.

Citat:

VESA announced version 2.1 of the DisplayPort standard on 17 October 2022. This version incorporates the new DP40 and DP80 cable certifications, which test DisplayPort cables for proper operation at the UHBR10 (40 Gbit/s) and UHBR20 (80 Gbit/s) speeds introduced in version 2.0. Additionally, it revises some of the electrical requirements for DisplayPort devices in order to improve integration with USB4.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Rädsla för DSC är bara för om du använder obskyra nvidia funktioner eller du tror vilken SSD du lagrar dina flac filer på påverkar ljudet dock.

Permalänk
Medlem

GPUn borde kanske installeras i skärmen snart. Det skulle åtminstone lösa DP-problemet.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

GPUn borde kanske installeras i skärmen snart. Det skulle åtminstone lösa DP-problemet.

Det lär knappast lösa problemet. Då behöver du ännu mer bandbredd mellan skärm och dator

Visa signatur

Lätt som Paj