Krönika: Operatörer: Sluta med tramslösningar, tack!

Permalänk
Melding Plague

Krönika: Operatörer: Sluta med tramslösningar, tack!

Internetleverantörer måste nu blockera tillgång till fulstreamingsajter, men sätter endast upp ett meningslöst farthinder. André undrar vad ens poängen är.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nej tack till cencur. Om innehållet är olagligt så får de plocka ner servrarna som servar olagligt innehåll. Det är ingenting som internetleverantörer ska lägga sig i. Inte heller PTS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Internetleverantörer måste nu blockera tillgång till fulstreamingsajter, men sätter endast upp ett meningslöst farthinder. André undrar vad ens poängen är.

Poängen är att förarga sina kunder så lite som möjligt samtidigt som man blidkar lagstiftarna.

/Tråd

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är bra att operatörerna gör dessa least effort "åtgärderna" för att slippa nån fånig böter samtidigt som de nästan räknar med att folk kommer kring det ändå.

Har väldigt svårt att tro att de seriöst tänker att det kommer göra någon skillnad utan gör det för nån dryg byråkrat ska hålla käften. Samtidigt blinkar de med ena ögat åt oss konsumenter.

Permalänk
Medlem

Förmodligen vet operatörerna detta med att man kan ändra DNS,. Jag gissar på att man hoppas på att minska trafiken från alla som inte vet att man kan göra det, och de är faktiskt ganska många som inte vet, och på så sätt blidka filmdistributörerna? Det ser bra ut på papper liksom. Någon annan logisk mening har jag svårt att se. Ingen kan ju tro att det kommer att hindra fulstreamingsajter.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Jag har lite svårt att förstå syftet med texten. Vad skulle alternativet till att följa domen vara, förutom att försöka överklaga? Hitta på en egen blockering som domstolen inte har beslutat om? Det öppnar dörren för att även mecka med trafiken på andra sätt som domstol inte beslutat om, typ att göra Skatteverket onåbart.

Personligen tycker jag att det är dags för EU att besluta om förbud mot peering med företag som peerar mot Ryssland. Det hade löst det mesta av fulstreamingproblematiken som bieffekt. Halva problemet är ju att det är omöjligt för rättighetsinnehavarna att komma åt källan.

Permalänk
Medlem

Som vanligt är inte lösningen att blockera o stänga ner, utan att fixa bättre alternativ, alltså ha så att man på varje streamingtjänst där man kan få tag på så gott som allt istället för att man tvingas skaffa trettiofem olika hit o dit för att kunna se det man vill se för stunden.

Permalänk
Medlem

Peta inte i getingboet. Sover björnen? Låt den sova.

Visst kan de ip-blocka, blocka viss trafik, kanske förbjuda VPN utan statligt tillstånd, men, vad uppnås med det? Medborgerlig ilska som leder till större frihet? Tror inte det.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Jag tycker fortfarande som tidigare, #20452900.

Internetleverantörer tjänar inte pengar på att folk tar del av material olovligen, men Facebook o.s.v. gör däremot detta.

Permalänk
Medlem

Tror artikelförfattaren missar poängen helt. Både PTS och särskilt operatörerna vet såklart mycket väl att DNS-"blockering" inte är särskilt effektivt men då den enda lösningen är att stoppa fulstreamingsidan vid servern finns det inte mycket alternativ.

Visst kan man blockera ip-nummer om man vill men ip-nummer kan bytas ut och man kan kanske pilla lite i routingtabeller med sidoeffekten att hela länder eller världsdelar blockeras av svenska operatörer vilket inte vore önskvärt.

Piratsidor går ingenstans om inte internet görs om i grunden och blir mer likt gårdagens kabeltvnät. Det finns starka intressenter som vill att internet utvecklas i den riktningen men jag tror det vore förödande. Vem fan vill tillbaka till kabeltv?

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Att blidka rika gamla okunniga män.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk

Vi får se vad som händer. Detta är en fajt som har pågått hur länge som helst och det har haft för och motgångar,
Jag minns när Ipred infördes år 2009 och rätt så många valde att att köra deras wifi öppna och släppa in precis vem som helst på det lokala nätverket, för att det skulle vara svårare att för myndigheterna att spåra att det var dem som hade gjort något.. https://www.svd.se/a/2d79f879-2eda-35ff-b337-295dfe70c7d1/ipr...

Man undrar lite hur vissa tänkte förr i tiden? Jag förstod det ej då inte heller idag.

Nå dagens dns spärrningar ser jag lite som att förhindra uppenbara brott, lite som att auktionsfirmor har kontroller emot stöldgods som ej är 100% säkra.

Permalänk
Medlem

I och för sig sätter DNS-blockering stop för som är helt okunniga, medan släpper igenom alla som kan lite. Vilket kanske ändå är en rimlig kompromiss, då man aldrig kommer kunna stoppa dom som har lite koll. Men syftet med denna artikel är kanske att se till så alla Sweclockers är i gruppen som har koll på hur man kommer runt blockaden?

Permalänk
Medlem

Är SweC för censur på internet?
Internet ska vara fritt. O är det nån site som är grovt olämplig (piratkopiering inte inkluderat i det facket, imo) får väl polisen göra sitt jobb o tar ner servern. ISP ska inte blocka nåt. Möjligtvis barnporr.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Jag undrar om inte ful streaming av IPTV är värre?

Betala väldigt lite och får tillgång till tusentals kanaler, något många svenska gör. I för sig får gammelmedia skylla sig själv lite, just för deras höga priser på rätt kast utbud och deras värdelösa kanal paket.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Operatörerna ska inte göra mer än vad som åläggs dem av lag. Om det sen är en tramslösning får det väl vara så.

Permalänk
Medlem

Vill dom verkligen blockera pirater så får dom köra något i stil med den stora kinesiska brandväggen men ett snäpp bättre: Enbart godkända mål kan nås av klienter. Alla andra förfrågningar skickas till statens stora sökmotor med enbart godkänt materiel. Och staten bestämmer vad som är godkänt.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Internetleverantörer måste nu blockera tillgång till fulstreamingsajter, men sätter endast upp ett meningslöst farthinder. André undrar vad ens poängen är.

Läs hela artikeln här

Så skribenten vill ha hårda lösningar, alltså riktig censur?

Tänker själva titeln:
Operatörer: Sluta med tramslösningar, tack!

Permalänk
Medlem

Enklaste sättet är att erbjuda en enklare tjänst med rätt pris. Tänk spotify, tjänst där det mesta finns för hur många känner ni som ful-tankar musik numer? Fragmenteringen av film/tv streaming skadar rättighetsinnehavarna eftersom det uppmuntrar ful-streaming.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Är den här typen av streaming verkligen en stor grej nu för tiden?
Känns lite som att sparka på en död häst hela den här grejen.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem

Måste vara en av de märkligaste krönikor jag någonsin läst på SweClockers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Så skribenten vill ha hårda lösningar, alltså riktig censur?

Tänker själva titeln:
Operatörer: Sluta med tramslösningar, tack!

Sweclockers är väl kända för att alltid ställa sig på bolagens och makthavarnas sida i den här typen av frågor.
Ofta med en rigid inställning kring vad som är rätt och fel.
Håller inte forummedlemmarna med så blir det förbjudet att prata om det.
Sen en hel del forummedlemmar som backar upp attityden och håller med till 110%.
Inget nytt där.

Notera även formuleringen "att fula till sig filmer och serier".
och "Ett bra beslut. Olagligheter är ändå olagligheter."

Visa signatur

-dool

Permalänk
Skrivet av dool:

Sweclockers är väl kända för att alltid ställa sig på bolagens och makthavarnas sida i den här typen av frågor.
Ofta med en rigid inställning kring vad som är rätt och fel.
Håller inte forummedlemmarna med så blir det förbjudet att prata om det.
Sen en hel del forummedlemmar som backar upp attityden och håller med till 110%.
Inget nytt där.

Alla står på den sida där deras kunder är på. Bredbandsbolag och swelockers är självklart den stora kundgruppen helt vanliga användare. Streamingtjänster har både kund och leverantör (upphovsrättsinnehavaren) och det gäller att göra något mellanting så båda bli glada och de får intrycket att de värnar om dem.
Jag tycker inte vilket sida vilka står på är konstigt.
Och det mesta skydd idag är inte att 100% förbjuda brott. Ta alkohollagstiftningen, jag har hört rykten om att det finns 19åringar som ändå får starköl.

Permalänk

Ett spotify för musik finns, skulle behövas ett spotify för film/tv/spel med. Nu får man hoppa lite mellan olika alternativ beroende på vad som visas just den månanden. Ibland Amazon, ibland Netflix osv. Ett enat alternativ hade onekligen varit lättare.

Permalänk
Skrivet av Freezelag:

Ett spotify för musik finns, skulle behövas ett spotify för film/tv/spel med. Nu får man hoppa lite mellan olika alternativ beroende på vad som visas just den månanden. Ibland Amazon, ibland Netflix osv. Ett enat alternativ hade onekligen varit lättare.

Jag instämmer att det suger. Jag har flera filmtjänster där jag ett par gånger i veckan loggar in för att se att det inte finns något jag vill se och jag undrar varför jag ens har dem?
Det är dock krångligt att få till detta i en marknad, där upphovsrättsinnehavare och andra har rätt att välja sina kunder.

Permalänk
Medlem

André undrar vad ens poängen är.

Den rubriken låter som att någon som har lyssnat på för mycket streamer-speak: "what even/actually is this".

  • Vad är ens poängen

  • Vad är poängen ens

  • Vad poängen ens är

  • Vad poängen är ens

Möjligen någon av dem men inte vad ens poängen är.

OnT: Låt dem misslyckas med att begränsa detta - tillräckligt lätt att gå runt det om man vill. Så låt etablissemanget tro att de har löst detta

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezelag:

Ett spotify för musik finns, skulle behövas ett spotify för film/tv/spel med. Nu får man hoppa lite mellan olika alternativ beroende på vad som visas just den månanden. Ibland Amazon, ibland Netflix osv. Ett enat alternativ hade onekligen varit lättare.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag instämmer att det suger. Jag har flera filmtjänster där jag ett par gånger i veckan loggar in för att se att det inte finns något jag vill se och jag undrar varför jag ens har dem?
Det är dock krångligt att få till detta i en marknad, där upphovsrättsinnehavare och andra har rätt att välja sina kunder.

Real Debrid

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Skrivet av Gilgamesh:

Real Debrid

Jag kör bara 100% lagliga lösningar utan den minsta gråzoon, där absolut ingen har mina lösenord till något eller tvärtom. Dessutom upplever jag inte hela världen kretsar kring filmutbud, utan problemet är snarare att jag är för lite ute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Måste vara en av de märkligaste krönikor jag någonsin läst på SweClockers.

De kanske missat "sponsrat" bannern på framsidan? Låter märkligt att man vill att ISP ska sträcka sig längre än lagen går för något som inte spelar någon som helst roll för en själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezelag:

Ett spotify för musik finns, skulle behövas ett spotify för film/tv/spel med. Nu får man hoppa lite mellan olika alternativ beroende på vad som visas just den månanden. Ibland Amazon, ibland Netflix osv. Ett enat alternativ hade onekligen varit lättare.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag instämmer att det suger. Jag har flera filmtjänster där jag ett par gånger i veckan loggar in för att se att det inte finns något jag vill se och jag undrar varför jag ens har dem?
Det är dock krångligt att få till detta i en marknad, där upphovsrättsinnehavare och andra har rätt att välja sina kunder.

Ett annat stort problem är att det finns massvis med filmer och tv-serier som inte ens är tillgängliga att få tag i någonstans så man förstår att folk är frustrerade på branschen.

Det är rätt otroligt att de känner sig hotade av så kallad "fulstreaming" eftersom det inte borde vara något som helst problem för dem att erbjuda bättre tjänster och minst lika stort utbud till ett vettigt pris med deras tjocka plånböcker.